25هزار ایرانی در صف انتظار اهدای عضو

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: 25 هزار نفر در صف انتظار اهدای عضو هستند.

25هزار ایرانی در صف انتظار اهدای عضو

به گزارش خبرنگاران، دکتر شادنوش در مراسم جشن نفس استان اردبیل با بیان اینکه پیوند، قله علم پزشکی جهان است، گفت: در کل کشور مراکز شناسایی، فراهم آوری و پیوند در دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت خودشان را انجام می دهند تا زندگی با کیفیت بالایی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یک فرد دیالیزی هفته ای دو الی چهار جلسه به مدت 4 ساعت باید با دردهای بسیار زیاد زیر دستگاه باشد؛ در حالیکه با یک پیوند کلیه می تواند به زندگی طبیعی خود ادامه دهد.

شادنوش با بیان اینکه سالانه 28 هزار تصادف منجر به مرگ داریم که 8هزار نفر از آنها منجر به مرگ مغزی می شوند، اضافه کرد: خانواده های بسیاری این افتخار و سربلندی را دارند که در کنار از دست دادن عزیزشان، به خانواده دیگری زندگی می بخشند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت اضافه کرد: از 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در سال امکان اهدای عضو 2 هزار و 500 تا 4هزار نفر وجود دارد که در عمل کمتر از یک هزار مورد است. در حال حاضر بیماران در صف انتظار 25 هزار نفر هستند.

وی به ضرورت فرهنگ سازی اجتماعی در این خصوص تاکید نمود و گفت: ایجاد سیستم مدرن، ارتقای سطح دانش پرسنل و نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور جزو نیازهای اساسی و محوری ما برای اهدای عضو هستند.

شادنوش با اشاره به وضعیت اهدای عضو در استان اردبیل، اعلام نمود: تعداد اهدای عضو در سال 1396، 17 مورد، میزان شناسایی 70 درصد، میزان رضایت 30 درصد، میزان بیماران تحت دیالیز 508 مورد، میزان فوت بیماران نیازمند 50 نفر در سال، تعداد مرگ مغزی شناسایی گردیده قابل اهدا در سال 1397 تاکنون 24 مورد و تعداد موارد به اهدا رسیده در سال 1397 تاکنون هشت مورد بوده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه در اردبیل امکان ارتقای واحد از شناسایی به فراهم آوری عضو وجود دارد، اضافه کرد: اگر پیوند کلیه در استان اتفاق افتد، منشاء خیری برای حرکت های بزرگ در حوزه سلامت خواهد بود.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1834

به "25هزار ایرانی در صف انتظار اهدای عضو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25هزار ایرانی در صف انتظار اهدای عضو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید