136 روستای مازندران درحریم رودخانه است، 2700 مسکن آسیب دید

به گزارش مجله سرگرمی، محمد خانی نوذری در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه مازندران استان حادثه خیز است، پیشگیری را مسئله مهمی دانست و گفت: یکی از حوادث در استان بارندگی بی سابقه و وقوع سیل بویژه در غرب استان بوده است.

136 روستای مازندران درحریم رودخانه است، 2700 مسکن آسیب دید

وی با عنوان اینکه آب به وسیله سرریز رودخانه ها وارد روستاهای استان و ایجاد خسارت شده است گفت: عوامل مختلفی از جمله تجاوز به حریم رودخانه ها از جمله دلایل حادثه بوده است.

خانی نوذری با اظهار اینکه شاهد تجاوزهایی به حریم رودخانه ها در روستاها هستیم گفت: در اجرای طرح هادی، حریم رودخانه ها از طرح خارج می گردد و استعلام های لازم از دستگاه های متولی اخذ می گردد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران ادامه داد: هرگونه ساخت وساز و پاسخ به استعلامات در حرایم در طرح های هادی ممنوع است و نباید تصرفی در این حوزه صورت گیرد.

وی آزادسازی حریم بستر رودخانه ها را امری مهم دانست و گفت: تمامی ساخت و سازهای حریم رودخانه ها غیرمجاز است و باید آزادسازی گردد.

حدود 45 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم هستند

خانی نوذری با اظهار اینکه حدود 450 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان وجود دارد گفت: 41 تا 45 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شدند و تا خاتمه برنامه ششم توسعه حدود 30 درصد واحدها نیز مقاوم سازی خواهند شد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با بیان اینکه 41 درصد واحدهای مسکونی روستایی استان در حریم رودخانه ها واقع نشده اند گفت: این درحالی است که بسیاری از روستاهای استان در حریم رودخانه ها واقع شده اند.

وی با اظهار اینکه تاخاتمه برنامه ششم توسعه باید 300 روستا در کشور ایمن سازی شوند توضیح داد: حدود هفت هزار کیلومتر در استان جریان دارد که 500 کیلومتر آن از داخل شهرها و روستاها می گذرد و 136 روستای استان در حریم رودخانه ها واقع شده اند که باید نسبت به ایمن سازی و یا جابجایی آن اقدام گردد.

خانی نوذری، ایمن سازی بستر رودخانه ها را اولویت اساسی برشمرد و گفت: طرح ایمن سازی در دو تا سه روستای غرب استا که براثر سیل خسارت دیدند در دستور کار واقع شده است و دیواره های سنگی و بتنی برای ایمنی ایجاد می گردد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران، تجاوز به حریم رودخانه و شهرها را معضل مهم در شهرها دانست و بر لزوم رعایت حرایم در این مناطق تاکید نمود تا از ساخت و سازهای در مناطق خطرآفرین جلوگیری گردد.

آسیب سیل به 2700 واحد مسکونی و تجاری

حسین خانی نوذری با اشاره به اینکه سیل اخیر در مرکز، شرق استان، کجور، روستاهای اطراف نوشهر و غیره شاهد آبگرفتگی منازل بوده ایم توضیح داد: طبق آمار حدود دو هزار و 700 واحد مسکونی و تجاری شهری و روستایی براثر سیل دچار آبگرفتگی و آسیب شدند و نیازمند مرمت و تعمیر هستند.

وی اضافه نمود: همچنین 82 واحد براثر سیل در استان تخریب شدند و بیشتر این ساختمان ها قدیمی بوده اند و برای تمامی این واحدها تشکیل پرونده شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم خسارت ها در تنکابن بوده است گفت: بیش از هزار و 200 واحد مسکونی در این شهرستان دچار آسیب شده است و بافت دو تا سه روستا نیز از بین رفته است.

خانی نوذری با اظهار اینکه ساماندهی رودخانه در روستای پلطان تنکابن در دست اجرا است گفت: تاکنون به بیش از هزار و 200 واحد مسکونی یاریهای بلاعوض معیشتی به میزان دو میلیون تومان پرداخت شده است.

وی شمار واحدهای مسکونی واجد شرایط یاریهای بلاعوض معیشیتی را هزار و 800 واحد اعلام نمود و اضافه نمود: امیدواریم با ابلاغ مصوبه دولت، پرداخت تسهیلات بانکی نیز شروع گردد.

وی میزان تسهیلات برای مرمت واحدهای دچار آبگرفتگی را 12 میلیون تومان اعلام نمود و گفت: همچنین برای ساخت واحدهای مسکونی 40 میلیون تومان وام با کارمزد اندک و 10 میلیون تومان یاری بلاعوض اعطاء می گردد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5197

به "136 روستای مازندران درحریم رودخانه است، 2700 مسکن آسیب دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "136 روستای مازندران درحریم رودخانه است، 2700 مسکن آسیب دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید