هیچ جشنواره ای توان تربیت کارگردان ندارد، ضرورت شناخت موسیقی

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، احمد ضابطی جهرمی یکی از داوران بخش رقابتی نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر درباره لزوم توجه خاص به فراوری نماهنگ گفت: موسیقی هنر شنیداری است اما اگر بتوان جوهر آن را در قالب تصویر دید، تاثیر هنر موسیقی بر مخاطب، دوچندان می گردد. پایه و اساس نماهنگ، موسیقی است و این موسیقی است که الهام بخش برنامه ساز تلویزیونی است. نماهنگ در واقع نوعی موسیقی بصری است. نماهنگ مهمترین فرم برنامه سازی تلویزیونی برای دیدن یا تجسم بصری موسیقی است چون این فرم، وابسته به درک عمیق ریتم، حرکت و ملودی است.

هیچ جشنواره ای توان تربیت کارگردان ندارد، ضرورت شناخت موسیقی

داور اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر توضیح داد: نماهنگ تعامل یا همکاری متقابل هنر کلام و موسیقی با تصویر است و اتحاد این دو، هنر ترکیبی جدیدی خلق می نماید که در گذشته های نسبتا دور سینما به آن فیلم زیبایی شناسی یا سینمای ناب می گفتند. آنچه به یک نماهنگ امتیاز می دهد، ترکیب روایت، توصیف و جوهر احساسی موسیقی است که این ویژگی ها، به ندرت در ساختار بسیاری از آثار رسیده به بخش مسابقه جشنواره، در کنار هم دیده می شدند.

ضابطی جهرمی درباره تاثیر این جشنواره روی سلیقه برنامه سازان و هنرمندان گفت: هیچ جشنواره ای نمی تواند کارگردان تربیت کند و وظیفه جشنواره نیز آموزش و تربیت کارگردان یا فیلمساز نیست اما اگر هنرمندان برنامه ساز به هر 2 حوزه موسیقی و سینما بطور یکسان اشراف داشته و هنر تدوین و بیان موسیقی را بشناسند، می توانند آثار توصیفی جالب و جذابی از ترکیب این 2 هنر خلق نمایند.

انتقاد از اجرای چند الگوی محدود در فراوری نماهنگ

وی با اشاره به تاریخ فراوری نماهنگ در تاریخ تحولات برنامه سازی تاویزیونی تاکید نمود: خاستگاه عمده نماهنگ ها، تلویزیون است اما ریشه این فرم هنری دورگه در سینماست. این فرم برنامه سازی تا کنون قدمتی نزدیک به چهار دهه را سپری نموده اما برای بعضی از هنرمندان برنامه ساز ما، این فرم هنوز نیز جوان و کمتر شناخته شده است. نماهنگ فرمی رسمی، جا افتاده و مطرح در برنامه سازی بسیاری از شبکه های تلویزیونی جهان است، اهمیت آن نیز در فرهنگسازی برای درک موسیقی و تجسم جوهر و پیغام درونی خاص این هنر است. اگر فرم تصویر پردازی و تدوین در تلویزیون با بیان موسیقی به خوبی متحد گردد، می توان آثار ذوقی و زیبایی شناسی جذابی برای مخاطبان تلویزیون خلق کرد.

ضابطی جهرمی با نگاه آسیب شناسانه به کیفیت نماهنگ سازی در ایران گفت: کلیشه سازی و تکرار چندالگوی محدود اصلی ترین آفت نماهنگ های ماست. تعداد قابل توجهی از آثار فراوریی ما عمدتا از برداشت سطحی و نادرست از مقوله محتوای نماهنگ های آوازی یا وابسته به کلام رنج می برند زیرا بیشتر نماهنگ سازان ما تصور می نمایند که هر آنچه در توصیف یا روایت کلام و آواز است باید عینا تصویرسازی و تقلید نمایند.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی نماهنگ توضیح داد: این رویداد هنری گام مهمی برای تثبیت و ارتقای نماهنگ است و موجب دلگرمی و تشویق هنرمندان خلاق این عرصه خواهد بود. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و در آینده شاهد آثار درخور و شایسته تری باشیم.

نخستین جشنواره ملی نماهنگ با دبیری محمدباقر معلم، دبیر اجرایی رضا ملکوتی و با حضور شبکه های سیما، مراکز استان ها، نهادها و مراکز هنری روز ششم بهمن ماه امسال در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار می گردد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11032

به "هیچ جشنواره ای توان تربیت کارگردان ندارد، ضرورت شناخت موسیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ جشنواره ای توان تربیت کارگردان ندارد، ضرورت شناخت موسیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید