معامله سنگین تاج بر سر جایگاه ریاست ، همه بروند، من بمانم!

به گزارش مجله سرگرمی، ابقای مهدی تاج در جایگاه ریاست فدراسیون فوتبال در نهایت با یک معامله سنگین میسر شد.

معامله سنگین تاج بر سر جایگاه ریاست ، همه بروند، من بمانم!

به گزارش خبرنگاران، سعید آقایی ، مهدی تاج در فدراسیون فوتبال باقی ماند این مهمترین خبر آخر هفته گذشته فوتبال ایران بود. اتفاقی که البته قابل پیش بینی به نظر می رسید اگرچه صحبت های اخیر و تاکید بیش از اندازه نهادهای قانونی همانند مجلس و سازمان بازرسی سبب شده بود تا وزارت ورزش و جوانان چاره ای جز خداحافظی با مدیران بازنشسته ورزشی نداشته باشد و در این مسیر تقریبا با همه مدیران و روسای بازنشسته خداحافظی کرد اما مهدی تاج مثل همیشه بنای رفتن نداشت. او که برای جلوگیری از اجرای قانون به هر راهی که می دانست و بلد بود، را امتحان کرد تا از جایگاه خد را حفظ کند؛ از قانون ایثارگری گرفته و بالا بردن درصد جانبازی تا جلسات فشرده با رئیس مجلس اما در نهایت هیچکدام از این دستاویزها موثر واقع نشدند.

تاج حتی برای فرار از این قانون دست به رو کردن سندی کرد که در سال 89 فدراسیون فوتبال را نهادی غیردولتی معرفی نموده بود و با استناد به این سند نامه هایی که برای وزارت ورزش و شخص مسعود سلطانی فر ارسال کرد و خواهان معین تکلیف نهایی شد. تاج چهار نامه خود را به وزیر ورزش تکرار کرد تا اظهار نظر رسمی این وزارتخانه را داشته باشد اما همه نامه ها بدون پاسخ ماند تا آقای رئیس برگ آخر خود را رو کند؛ مذاکره با فیفا و پیش کردن این بحث که مجبور است با فشار نهادهای قانونی جایگاه خود را ترک کند. آنچه فیفا را نسبت به این مساله حساس کرد تا در این باره به مقامات ایرانی اولتیماتوم دهد.

رئیس فیفا دو هفته پیش درحالی راهی تهران شد تا فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم های کاشیما و پرسپولیس را در استادیوم آزادی تماشا کند که برخی تصور می کردند وی با دعوت مسئولان باشگاه پرسپولیس به تهران سفر نموده اما یک مقام مسئول اظهار داشت که وی خودش تصمیم به حضور در ایران گرفته است. اینفانتینو در این سفر حمایت ویژه ای از فدراسیون فوتبال داشت و در دیدارهای خود با مقامات ایرانی صراحتا تاکید نمود که هر گونه تغییر در ریاست فدراسیون فوتبال ایران تبعات ناگواری برای فوتبال ایران خواهد داشت و در نهایت منجر به تعلیق و محرومیت از حوضر در جام ملت های آسیا و مقدماتی جام جهانی 2022 خواهد شد و حتی در یک گفتگوی افشاگرایانه با برنامه 90 آن را رسانه ای کرد اما اظهاراتش اجازه پخش پیدا نکرد!

در این میان نامه تهدیدآمیز و سرگشاده AFC در واکنش به زمزمه های تغییر رئیس فدراسیون نیز ماجرا را رسمیت داد. نامه ای که برخی ها در وجاهت آن تردید داشتند اما حتی آن را به اخباری که از ایران برای AFC و شخص شیخ سلمان ارسال شده نسبت دادند. به ویژه اینکه انتخابات اخیر AFC در راه است و شیخ سلمان برای پیرزی در قبال جبهه رقیب که سعودی های پرقدرت و متمول هستند به رای ایران و همراهی ایران احتیاج حیاتی دارد و همین سبب شده بود تا بسیاری این نامه را به داد و ستدهای پشت پرده شیخ بحرینی با رئیس فوتبال ایران مرتبط بدانند با این وجود و صرفنظر از ورود شیخ سلمان به این ماجرا، صحبت های اینفانتینو را نمی شد نادیده گرفت. از سوی دیگر خبر رسیده بود آقای رئیس به عنوان آخرین تیر در ترکش قصد دارد در صورت عدم موافقیت وزارت ورزش با ابقای وی، با انتشار یک مصاحبه به شکل فایل صوتی از برکناری خود خبر دهد. آنچه بی تردید تعلیق سفت و سخت فوتبال ایران را به همراه داشت تا در نهایت وزارت ورزش و جوانان از اجرای قانون عقب نشینی کند و حکم ابقای تاج با شرط و شروطی عجیب امضا گردد.

در تعطیلات طولانی مدت آخر هفته، جلسات فشرده و سرنوشت سازی طی دو روز در این رابطه برگزار گردید. جلساتی با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و رضا صالحی امیری رئیس کمیته المپیک و البته مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال این سه نفر سنگ های خود را با خود وا بنمایند و به دنبال راهکار ای برای عدم تعلیق فوتبال از یک طرف و احترام به قانون مصوب مجلس بودند. خاتمه ماده 60 اساسنامه خدمات مدیریت کشوری راه را برای ماندن مهدی تاج بر مسند قدرت باز کرد. طبق این ماده افرادی که زودتر از موعد مقرر بازنشسته شده اند می توانند تنها یکبار درخواست بازگشت به کار را بدهند تا 30 سال خدمت دولتی آن ها پر شده و رسما بازنشسته شوند. قانونی که تنها راه نجات مهدی تاج به نظر می رسید. در نهایت مقرر شد مهدی تاج با استفاده از ماده 60 قانون خدمات رسانی به ایثارگران مسئولیت قبلی خود در فولادمبارک سپاهان بازگشت به کار گردد و از این طریق برای یک بار از این قانون استفاده کند.

استفاده از این قانون اما برای تاج هزینه های فراوانی را به همراه داشت. در این جلسه سه نفره و طولانی قرار بر این شد که تنها به شرطی به ادامه حضور تاج در فدراسیون فوتبال میسر گردد که وی کلیه افراد کابینه خود را تغییر دهد و 5 عضو هیات رئیسه شمال دبیر، نایب رئیس، رئیس سازمان لیگ، کمیته فوتسال و کمیته داوران از این مجموعه جدا شوند. یک معامله سنگین برای حفظ جایگاه که تاج در نهایت به آن تن داد. در حقیقت تاج باید با محمدرضا ساکت، محمود اسلامیان، حیدر بهاروند، عبدالکاظم طالقانی، فریدون اصفهانیان و البته علی کفاشیان بزودی خداحافظی کند و این بدان معناست که آقای رئیس مهمترین هم پیمانان خود را در این فدراسیون از دست خواهد داد و باند اصفهانی ها در فوتبال متلاشی می گردد. در کنار آن کفاشیان به عنوان دیرپاترین عضور فدراسیون در طول این سال ها و مردی ذی نفوذ در دستگاه فوتبال و هیات ها که با چرخش خود در انتخابات قبلی به سود تاج زمینه ساز پیروزی وی بر رقیب سرسختی چون مصطفی آجورلو را فراهم کرد و ریاست تاج را پایه گذاشت نیز باید با فوتبال وداع کند تا پشت آقای رئیس بیشتر از همیشه خالی گردد.

در این جلسه تاج تعهد داد هر چه سریعتر و در آذرماه مجمع فوق العاده فدراسیون فوتبال را برگزار نموده و با این 5 عضو بلندپایه فدراسیون رسما خداحافظی کند. براساس تصمیماتی که در نشست سه جانبه اتخاذ شده مقرر است مجمع فدراسیون فوتبال تا قبل از 15 آذر تشکیل گردد و طی آن اعضای بازنشسته فدراسیون استعفای خود را از مسئولیت هایشان اعلام نمایند و جانشینان آنها در همان نشست معرفی و انتخاب شوند. این بازنشسته ها در حالی فدراسیون را ترک خواهند کرد که مهدی تاج همچنان به فعالیتش ادامه خواهد داد.

فراموش نکنیم که جام ملت های آسیا در امارات در پیش است و تیم ملی دو ماه دیگر باید در این تورنمنت مهم به میدان بروند که قریب به نیم قرن دست ما از رسیدن به جام در آن کوتاه مانده و همه امیدوارند که کارلوس کی روش با همه عصیانگری ها و بدخلقی هایش به این حسرت دیرپا خاتمه دهد. امیدی که یکی از مهمترین دلایل ابقای تاج در جایگاه خود بود تا در آستانه این تورنمنت مهم تنش و حاشیه ای بزرگ فوتبال و تیم ملی را با خود درگیر نکند.

با این وجود قطعا خالی شدن فدراسیون فوتبال از حامیان سفت و سخت تاج و حضور نفرات جدید در پست های کلیدی فدراسیون که به احتمال فراوان با سیاست های وزارت ورزش همسو خواهند بود، تاج را در جزیره تنهایی قرار می دهد که در نهایت نقشی فرمالیته پیدا خواهد نمود و منویات وزارت ورزش از کانال نفرات جدید هیات رئیسه که در اکثریت هستند و پست های کلیدی را در اختیار می گیرند، اجرا خواهد شد. منویاتی که شاید حتی به برگزاری انتخابات پیش موعد و حضور رئیس جدید در فدراسیون قفوتبال منجر گردد تا تاج در یک کودتای بدون خونریزی این بار با حکم مجمع مجبور به ترک جایگاه خود گردد.

12

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6611

به "معامله سنگین تاج بر سر جایگاه ریاست ، همه بروند، من بمانم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معامله سنگین تاج بر سر جایگاه ریاست ، همه بروند، من بمانم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید