مرمت عمارت والی کهره چرداول به سرانجام رسید

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، عبدالمالک شنبه زاده گفت: از جمله عملیات مرمتی که بر روی این اثر تاریخی اجرا شد می توان به حفاری و گود برداری داخل کانال، خاکریزی محل های حفاری شده، تخریب دیوار سنگی و حفاری و گود برداری دیوار حیاط منتهی به استخر، لوله گذاری از نوع لوله سیمانی به طول 6 متر در محل حفاری شده و اتصال آن به فاضلاب روستا لوله گذاری به قطر 10 اینچ از لوله فشار قوی با اتصالات مربوطه اشاره نمود.

مرمت عمارت والی کهره چرداول به سرانجام رسید

شنبه زاده اضافه نمود: از دیگر عملیات اجرایی اجرا شده بر روی عمارت والی کهره هلیلان اجرای ملات سیمانی در کف کانال به طول 55متر و ضخامت 5 سانتی متر و لیسه ای کردن سطح آن در داخل کانال، جوشکاری و تهیه تور و فنس در سر در درب ورودی حیاط و ایمن سازی آن تسطیح و ساماندهی محوطه - تهیه و اجرای بتن کف استخر است.

وی توضیح داد: عمارت والی کهره با مجموعه بناها شامل دو بنای زیباست که دولت سرا و محل حکمرانی و والی گری علیرضاخان ابوقداره ملقب و معروف به شهاب الدوله، فرزند حسینقلی خان والی پشت کوه، و عبدالحسین خان ابوقداره آخرین والی محلی منطقه هلیلان و مناطق تابعه آن بوده است.

شنبه زاده ادامه داد: بنای شمالی دارای معماری ساده تر اما قدمت بیشتر است. عمارت والی نشین دارای چهار عدد ستون روی ایوان بیرونی با نقش های گچ بری انسانی، حیوانی و گیاهی بر روی سرستون هاست و دو عدد گچ بری طاووس که رنگ آمیزی شده و در ایوان بیرونی به صورت قرینه بر سردر ورودی اتاق های شرقی و غربی نصب شده اند زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است. سقف این بناها از چوب است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در خاتمه گفت: در صورت وجود سرمایه گذار ، عمارت والی کهره جهت اقامتگاه سنتی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

بنای تاریخی عمارت کهره به شماره 26011 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8515

به "مرمت عمارت والی کهره چرداول به سرانجام رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت عمارت والی کهره چرداول به سرانجام رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید