غبار فراموشی بر زندگی سیل زدگان

به گزارش مجله سرگرمی، فرشته بامری - خبرنگار: در نخستین روزهای سال 98 شاهد بارش های سیل آسا و به تبع آن وقوع سیل در کشور بودیم، به طوری که در هفته های نخست فروردین، وقوع سیل در استان های شمالی، غربی و جنوب ایران هزاران میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

غبار فراموشی بر زندگی سیل زدگان

پس از آن و در اردیبهشت سال جاری نیز، سیلاب وارد منطقه سیستان شد و روستاهای شهرستان هیرمند را محاصره کرد. در این ورود سیلاب ها، ساکنان 9 روستای هیرمند شامل نمرودی، آبیل، دشک، اسماعیل علی، شندک، غلام رسول، لورگ خاری، یوسف زهی، بلوچ آبیل و عبدالله تخلیه و در مکانی امن اسکان داده شدند. همچنین سیلاب 5 راستا ارتباطی را هم قطع کرد.

  • اسکان اضطراری

با همکاری کمپ های امدادی هلال احمر، محل هایی برای اسکان موقت در مدرسه ها و اماکنی همچون شهرک صنعتی هیرمند برای پذیرش سیل زدگان و امدادرسانی دایر شد. در این میان با همکاری جمعیت هلال احمر استان 831 سیل زده در قالب 157 خانوار در روستاهای شهرستان هیرمند اسکان داده شدند و 12 تیم عملیاتی امداد و نجات با 10 خودرو امدادی، 2 فروند بالگرد و 4 فروند قایق به یاری مردم منطقه شتافتند.

  • ادامه زندگی در چادر

یکی از اهالی روستای آبیل شهرستان هیرمند می گوید: سیلی که اردیبهشت به منطقه ما آمد سبب بی خانمان شدن همه اهالی روستا شد. این سیل وسایل خانگی به ویژه وسایل برقی را خراب کرد. حمید پودینه می افزاید: با از بین رفتن منازل و وسایل زندگی، اهالی مجبور به اقامت در چادر و پس از آن در منازل اقوام شدند. چنین خسارت هایی و تحمل آن که حاصل کوشش یک عمر خانواده به آنی از بین می رود، سخت و تقریباً جبران ناپذیر است.

وی می گوید: با شروع فصل تابستان، گرمای هوا در منطقه سیستان به شدت افزایش یافته و این شرایط استفاده از وسایل سرمایشی را دوچندان نموده است. پودینه ادامه می دهد: برخی سیل زدگان به منازل خود بازگشته اند اما صاحبان برخی منازل که به شدت تخریب شده اند هنوز در چادر زندگی می نمایند؛ چادر محل مناسبی برای اسکان در تابستان نیست و وزش طوفان های 120روزه در این منطقه، زندگی را سخت تر نموده است.

این شهروند بیان می نماید: همراهی و همدلی گروه های امدادی و دستگاه های اجرایی در یاری به اهالی منطقه قابل تقدیر است، اما ادامه زندگی در این شرایط برای ما که تقریباً همه چیز خود را از دست داده ایم احتیاج به پیگیری و مداومت دارد. وی می افزاید: احتیاج عمده مردم سیل زده این منطقه، هم اکنون وسایل برقی است چون وسایلشان در سیل از بین رفته است یا دیگر قابل تعمیر نیستند.

  • یاری رسانی به موقع

فرماندار شهرستان هیرمند در این باره گفت: پس از ابلاغ هشدارهای هواشناسی به مدیریت بحران استان، طی جلسه ای که در تاریخ 18 فروردین جاری برگزار گردید، برای پاک سازی مسیل ها و تقویت سیل بندها، کار تخلیه روستاها انجام شد. محمدعلی پیری می افزاید: پس از آن و با وقوع سیل در سیستان، با کوشش شبانه روزی نیروهای امدادی، اسکان و تهیه لوازم اولیه همچون آب و غذا به عنوان یک اقدام ضروری انجام گرفت و اکنون سیل زدگان زندگی بی خطر و آرامی را سپری می نمایند.

وی می گوید: از همان ابتدای ورود سیلاب، نهادهای مختلف از جمله هلال احمر، اورژانس و گروه های جهادی در منطقه حضور یافتند و بر اساس احتیاجهای مردمی اقدام به خدمات دهی کردند. پیری بیان می نماید: در همان زمان مقرر شد وسایل برقی خانواده هایی که دچار اتصال یا مشکل شده است با همکاری نهادهای مردمی به صورت رایگان تعمیر گردد. همچنین پک های بهداشتی، سبدهای غذایی و کولر توسط این مؤسسه، بین سیل زدگان شهرستان هیرمند توزیع شد.

  • توزیع رایگان یخچال

فرماندار هیرمند با بیان این که این تعمیر و برطرف خسارت ناشی از سیل هنوز ادامه دارد، می گوید: هفته جاری، تعداد 63 دستگاه یخچال با ارزش 230 میلیون تومان بین سیل زدگان شهرستان هیرمند به صورت رایگان توزیع شد. پیری اضافه کرد: علی رغم این خسارات و خرابی ها، بارش های اخیر سبب آب گیری تالاب هامون نیز شده و دغدغه کشاورزان را از کم آبی، تا حدودی مرتفع ساخته است. رئیس بنیاد مسکن شهرستان زابل هم می گوید: کار بازسازی، تعمیر و ساخت منازل سیل زدگان در حال اجرا است و در این برنامه، گروه های جهادی نیز به پشتیبانی مردم منطقه آمده اند.

محمد قیصری اظهار می نماید: بانک های عامل ظرف 24 تا 48ساعت تسهیلات بانکی را در اختیار متقاضیانی که احتیاجمند تعمیر و احداث هستند قرار می دهند. به گفته وی تاکنون 92 پرونده در شهرستان هیرمند تشکیل شده است. این افراد تا سقف 21میلیون تومان یاری بلاعوض، 40 میلیون تومان تسهیلات مسکن و 15 میلیون تومان وام معیشتی دریافت می نمایند.

  • بهره برداری از طرح مسکن محرومان

رئیس بنیاد مسکن زابل در این باره می گوید: بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده کار تعمیر و بهسازی و ساخت منازل در دهه فجر سال جاری به خاتمه می رسد. وی همچنین می افزاید: طرح یک ساله مسکن محرومان با 12 هزار واحد مسکونی که در اسفند سال گذشته در شهرستان خاش کلنگ زنی شد تا دهه فجر سال جاری آماده تحویل می گردد.

  • تسهیلات بازسازی خانه ها

محمد قیصری رئیس بنیاد مسکن شهرستان زابل می گوید: استفاده از تسهیلات برای بازسازی خانه ها از برنامه های این بنیاد است. برخی خانواده ها توان دادن قسط را ندارند و خانه هایشان به همان وضع مانده که قرار شده است 12 هزار واحد در فاز اول به این خانواده ها تحویل داده گردد. این تسهیلات با سود 5 درصد است و در چند سال گذشته در این استان استقبال خوبی شده و بیش از 90 هزار واحد در قالب بهسازی و بازسازی انجام گرفته است. مردم خودشان باید پای کار بیایند تا خانه ها ساخته گردد.

  • 292 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت ها

به طور کلی از 24 فروردین تا 4 اردیبهشت، 252 روستای جنوب سیستان و بلوچستان دچارسیلاب شد و 3259 نفر از ساکنان این روستاها اسکان اضطراری داده شدند. همچنین این سیلاب 292 میلیارد تومان به بخش های زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی استان خسارت وارد کرد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 32111

به "غبار فراموشی بر زندگی سیل زدگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غبار فراموشی بر زندگی سیل زدگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید